piątek, 3 maja 2013

Słynni fotografowie - David "Chim" Seymour

David "Chim" Seymour (1911 - 1956)

  • fotoreporter o żydowskich korzeniach, urodził się w Warszawie
  • swój pseudonim zawdzięcza prawdziwemu nazwisku - Szymin
  • studiował w Lipsku i Paryżu, gdzie poznał wiele ważnych osobistości ze świata fotografii
  • w 1940 roku zaciągnął się do armii amerykańskiej, rozpoczął pracę jako tłumacz i fotograf na polach bitew w Europie
  • w 1942 roku jego rodzina ginie z rąk nazistów, a Chim otrzymuje obywatelstwo amerykańskie
  • po zakończeniu II Wojny Światowej Chim rozpoczął współpracę z UNESCO i pomagał przy dokumentowaniu wpływu jaki wojna wywarła na psychikę dzieci
  • na przełomie 1948/1949 roku zostaje wydany album ze zdjęciami David'a Seymour'a "Children of Europe" ( znany również jako "Dzieci Chima")
Nie będę ukrywać, że dowiedziałam się o Davidzie Seymourze trochę przez przypadek, bo za sprawą  mojej prezentacji maturalnej ( trzymajcie kciuki, żeby mi dobrze poszła :). Szczególnie zainteresowało mnie zdjęcie pod tytułem " Mała Tereska z Polski", które Chim zrobił w 1948 roku podczas swojej wizyty w ośrodku, który zamieszkiwały dzieci odratowane z obozów koncentracyjnych. Dziewczynka na zdjęciu sprawia wrażenie zadbanej, jest ubrana w czystą sukienkę, uczesana, ale emocje, które są wymalowane na jej twarzy pokazują przez co tak naprawdę przeszła. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz